Personlig berättelse

Startup Talks - ”Mitt första bolag var att sälja målade stenar och trådflätor som 7-åring”

Från stora drömmar om att bygga bolag redan som barn till att idag driva techbolaget Zuna. I denna exklusiva intervju tar vi dig som läsare på en resa där mod, vision och entreprenörskap möts. Utforska Kajsa Samuelsons förändringslystna drivkrafter och generösa lärdomar från livet som entreprenör!

Du är medgrundare och vd till Zuna. Ett av Hidden Dreams portföljbolag som vi tillsammans drog i gång under slutet av 2022! Det är nog många aspirerande entreprenörer där ute som är nyfikna på hur du tog dig hit?

– Jag är civilingenjör i grunden med en professionell bakgrund inom förändringsledning och marknadsanalys, där jag bland annat jobbat som projektledare för en bred blandning uppdrag. Och parallellt med det har jag startat upp bolag från grunden. De senaste åren har varit en fantastiskt utmanande och stimulerande tid med Hidden Dreams. Vår resa började faktiskt med att vi startade upp ett annat bolag tillsammans, Emilog, som skulle stötta bolag med en nischad typ av utsläppsrapportering. Men vi märkte tidigt att det inte fanns en tillräckligt hög efterfrågan på marknaden, och då bestämde vi också att det bästa är att avsluta. Istället tog vi nya tag och jag hoppade på Hidden Dreams entreprenörsprogram för att hitta en ny bolagsidé! Det var då jag kom i kontakt med e-handelsexperten Jesper Stenmark, vilket visade sig vara startskottet till Zuna! Bolaget jag driver som vd idag. Tillsammans med Hidden Dreams genomförde vi en gedigen förundersökning om problemet Zuna nu löser, och nu är vi här!

Då vill vi såklart veta mer om Zuna, berätta gärna lite om vad ni gör!
– Kort och gott så är vi ett SaaS B2B-bolag som hjälper e-handelsbolag att digitalisera och skapa datadrivna inköpsbeslut med hjälp av vår smarta mjukvara. Detta genom att förstå vilket sortiment deras kunder efterfrågar baserat på data och AI. Resultatet blir ett mer träffsäkert sortimentsurval för e-handlare vilket ökar försäljningen!

Zuna fyllde nyligen kassan för fortsatt expansion och värvar branschprofilen Rickard Glamsjö för att axla rollen som styrelseordförande. Fotograf: Sebastian Oresten.

Vad är det med entreprenörslivet som tilltalar dig kontra att vara på ett ”vanligt jobb”?

– En ren vilja och drivkraft att påverka och förbättra nuläget på riktigt! Med digitalisering finns det så fantastiskt mycket förbättringsmöjligheter, och genom att starta ett nytt bolag kan vi röra oss snabbt och ligga i framkant för att hjälpa våra kunder förbättras och digitaliseras! Den typen av förändringsarbete är inte lika självklart att man kan bedriva på ett vanligt jobb.

Vad spännande! Hur länge har du tänkt i dem banorna? Startade det redan som barn eller kom det senare i livet?

– Haha, jag kommer faktiskt ihåg när jag stod i sandlådan på dagis i Västerås och fröken frågade mig vad jag ville bli när jag blir stor. Svaret var enkelt, "bygga bolag". Mitt första "bolag" var att sälja målade stenar och göra trådflätor till grannar som 7-åring. Jag satte mina stackars grannkompisar i arbete med att måla stenar samtidigt som vi sprang runt och sålde dem, och på den vägen är det. En story som min mamma inte låtit mig glömma! ;)

Har Kajsa kanske varit en av Sveriges yngsta entreprenörer?

Om vi kikar på din tid som startup-vd. Vad har du lärt dig?

– Oj, väldigt mycket och lite till! Allt egentligen. Hur man driver bolag (cred till Hidden Dreams som ställer höga och bra krav på professionell bolagsstyrning från start), Go to Market, prisstrategier, projektledning, genomförande, mjukvaruutveckling, ledarskap osv. Men utöver de nämnda lite mer självklara lärdomar har jag också lärt mig att väldigt mycket handlar om människor - att få med sig och engagera människor är någonstans nyckeln i det hela. Det präglar allt, från projektledning med teamet, till försäljning, leverans till kunder, investerarrelationer och allt däremellan.

Att bygga en startup innebär ofta att övervinna utmaningar. Kan du dela med dig av ett betydande hinder som team Zuna stött på och hur ni navigerade genom det?

– Först och främst, att bygga bolag är som att kontinuerligt lösa problem efter problem, och till slut har man lyckats bygga ett bolag och tagit sig framåt på resan. Motgångar är vanligt för nyfödda bolag, framförallt i lågkonjunkturer, och därför gäller det hela tiden att vara lösningsorienterad, reflektera och agera. Den inställningen är grunden för att lyckas lösa problem och tackla motgångar.

Exempel från vår verklighet, redan i början av vår bolagsstart signerade vi två stora kunder. Fantastiskt ju! Men, det dröjde inte länge förrän lågkonjunkturen slog till och våra kunder behövde göra stora nedskärningar och alla nya projekt kapades, bland annat vårt projekt. Det var som ett slag i magen. Trots detta, lyckades vi vända situationen till något mer positivt. Vi pressade oss själva att bli ännu vassare på försäljning, lyssna och förstå våra kunders behov ännu mer och anpassa vår lösning till marknadens nya verklighet, och därmed också lyckas göra en tydligare kundsegmentering. Det dröjde inte länge förrän detta hårda arbete lönade sig, och vi signerade två nya kunder inom loppet av några månader i det tuffa klimatet.

Om vi tar och blickar framåt och vågar drömma lite! Vad önskar och föreställer du dig att Zuna är om tre år från och med idag?

– Vi fortsätter att digitalisera inköpsavdelningen! Vi gör skillnad inifrån och ut, och utifrån och in. Med ett vasst team som ligger i framkant inom datadrivna och digitala beslutslösningar inom inköp förstår vi våra kunders behov fullt ut, lyckats applicera det på vår verksamhet och erbjudande, och därför har vi nått product-market-fit fullt ut. Vi är e-handelsbolags självklara val för framgång, genom att skapa träffsäkrare sortiment enligt kundernas efterfrågan är vi en avgörande komponent för att lyckas öka sin försäljning!

Kajsa tillsammans med entreprenören Julia Haglind som driver Hidden Dreams-bolaget North House.

Och sist men inte minst. Det är säkert flera som läser detta och blir inspirerad av din resa. Vad skulle du säga till en entreprenör som också går i tankarna att söka sig till Hidden Dreams eller som vill starta bolag själv?

– Kör! Våga! Satsa! Något jag personligen lockades av just med Hidden Dreams är deras värderingar, som korrelerar väl med mina egna: Transparens, öppenhet, driv, ansvarstagande och smarta höga mål. Samt, våga misslyckas och ställ dig upp. Reflektera, gör om och gör rätt!

Vill du hänga med på Kajsas och Zunas startup-resa? Då rekommenderar vi att du connectar och följer dem på Linkedin för att ta del av milstolpar från första parkett. Connecta med Kajsa här och följ Zuna här.

INTERVJU AV:  HANNA JULIN, PR & COMMUNICATIONS MANAGER PÅ HIDDEN DREAMS.

Hidden Dreams intervjuserie Startup Talks är gjord för att avmystifiera och bredda bilden av vad entreprenörskap är genom att ge en personlig inblick i hur livet på en venture builder-startup kan se ut samt vägen dit.